Narrow your search

Library

KBR (5)

KU Leuven (5)


Resource type

dissertation (5)


Language

English (5)


Year
From To Submit

2008 (1)

2007 (2)

2006 (1)

1997 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Dissertation
Hybrid methodologies for the computational aeroacoustic analysis of confined, subsonic flows
Authors: ---
ISBN: 9789056828035 Year: 2007 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het doel van dit werk is het ontwerpen van numerieke ontwerpmethodieken voor het beschrijven van de geluidopwekking en voortplanting in gedwongen subsone stromingen. De modelleringstechniek die gebruikt wordt, is een hybride aero-akoestische methode waarbij het rekendomein opgesplitst wordt in twee verschillende deeldomeinen: een bronzone, waar een turbulente stroming zorgt voor het onstaan van stromingsgeluid en een akoestisch domein waarin geluidgolven zich voortplanten in aanwezigheid van een gemiddeld stromingsveld. De koppeling tussen beide deelgebieden is verwezenlijkt met zowel een akoestische analogie formulering als met aero-akoestische randvoorwaarden. De nadruk van dit doctoraat ligt vooral op de voortplanting van akoestische golven in een bewegend medium en de mogelijkheid van de verschillende koppeltechnieken om tonale aero-akoestische fenomenen te voorspellen. Als voortplantingsvergelijkingen worden de gelineariseerde Euler vergelijkingen en een irrotationale variant, de akoestische perturbatievergelijkingen gediscretiseerd met een hogere orde eindige differentiemethode met kleine dispersie en dissipatie fouten. Deze vergelijkingen worden door de verschillende koppelingsmethoden gelinkt met een eindige volume LES solver die speciaal ontwikkeld is voor aero-akoestische simulaties. Een validatie van zowel de propagatievergelijkingen als de verschillende koppelingsstrategieen is uitgevoerd voor een aantal standaard gebruikt aero-akoestische benchmark problemen. Hieruit wordt besloten dat een onderscheid tussen de aerodynamische en akoestische fluctuaties nodig is, vooral vooraero-akoestische toepassingen in subsone gedwongen stromingen. In deze context is er een aerodynamische/akoestische filteringsmethode ontwikkeld en succesvol gevalideerd. Op deze wijze is er algemene numerieke voorspellingsmethodiek ontwikkeld die het toelaat om op een nauwkeurige wijze zowel de geluidgeneratie als propagatie te betuderen in gedwongen subsone stromingstoepassingen. This work aims at the development of numerical methods for the analysis of noise generation and propagation in confined subsonic flows. The adopted approach is a hybrid aero-acoustics technique which decomposes the computational domain in two different subdomains: a source region, where an aerodynamic flow field is generating noise and an acoustic domain, where acoustic waves are propagated in the presence of a mean flow. The coupling between both regions is elaborated using equivalent source term formulations or through aero-acoustic boundary conditions. This dissertation focuses mainly on the propagation of acoustic waves in a moving medium and the ability of the these coupling techniques to predict accurately tonal aerodynamic noise phenomena. The linearized Euler equations and an irrotational variant, the Acoustic Perturbation Equations are the main propagation equations. They are discretized using high-order finite-difference techniques with low dispersion and dissipation errors, which are through the different coupling strategies, linked with a finite volume Large Eddy Simulation solver, specially designed for aeroacoustic applications. A validation of both the propagation equation and the different coupling techniques is carried out for a number of aero-acoustic benchmark problems. It is shown that, especially for confined subsonic flow applications a distinction between aerodynamic and acoustic fluctuating variables is needed and a new aerodynamic/acoustic filtering technique is developed. In this way, a general numerical technique is developed and validated which allows to study in an accurate way both the aerodynamic noise generating mechanisms and the propagation of acoustic waves in a non-quiescent medium for subsonic confined flow applications. Door de almaar strenger wordende geluidsreglementeringen, wordt er steeds meer aandacht besteed aan het onderzoek naar de vermindering van geluid. Één van de bronnen van geluidoverlast is het zogenaamde stromingsgeluid (aëro-akoestiek) dat veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van een turbulente stroming, een aerodynamische opwekking. Voorbeelden van gunstige vormen van strominggeluid zijn terug te vinden bij muziekinstrumenten zoals de trompet, het orgel en de saxofoon. Het overgrote deel van dit aerodynamisch opgewekt geluid wordt echter als nadelig ervaren. Denken we maar aan het landingsgeluid van vliegtuigen, het geluid in een auto door een open (dak)raam of het geluid van de kleine ventilatoren die veelvuldig geïnstalleerd worden in ijskasten en computers. Tegenwoordig zijn er vaak uitgebreide, dure en tijdsintensieve meetcampagnes op verschillende prototypes nodig voor het ‘stromingsgeluidarme’ ontwerp van deze verschillende componenten. Vandaar, dat dit onderzoek zich richt op de ontwikkeling van numerieke tools om dit stromingsgeluid te voorspellen. Dit laat toe om al in een pril ontwerpstadium bepaalde wijzigingen aan te brengen en kan op langere termijn de prototypetesten vervangen. Als toepassingsdomein bestudeert dit onderzoek voornamelijk subsone en gedwongen stromingen, die voorkomen in uitlaatdempers van auto’s, HVAC installaties en andere leidingsystemen. Due to the ever more restrictive legal regulations regarding noise emissions and human response to noise in domestic areas and in working and living environments as well as the growing customer demand for noise comfort, the research in the field of acoustics has grown significantly during the past decades. One of the sources of noise nuisance is flow noise (aeroacoustics) which is cause by the presence of a turbulent flow field. Examples of beneficial flow noise are encountered in musical instruments such as a trumpet, an organ and a saxophone. The major part of this aerodynamically generated noise is however perceived as a form of nuisance. The landing noise of airplanes, de noise generated by opening the sunroof or side window of a car or the noise caused by the small fans that are commonly installed in refrigerators and computers are all examples of this kind of aerodynamic noise. At present, expensive and time-consuming experimental campaigns are required to reduce the flow noise emission from these different components. For this reason, this Ph.D. research focuses on the development of numerical prediction tools to simulate this aerodynamically generated noise. This allows make certain modifications already at the start of the design. As major application this research studies confined, subsonic flows, which are encountered in automotive muffler applications, HVAC installations and other duct systems.


Dissertation
Development of a wave based prediction technique for the efficient analysis of low- and mid-frequency structural vibrations
Authors: ---
ISBN: 9789056828349 Year: 2007 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit proefschrift beschrijft de ontwikkeling van een golfgebaseerde voorspellingstechniek voor de analyse van het trillingsgedrag van mechanische constructies. De huidige technieken voor de trillingsanalyse van een constructie zijn voornamelijk gebaseerd op deterministische technieken, zoals de eindige elementenmethode. De toenemende rekenkundige belasting voor toenemende frequenties beperkt de praktische toepasbaarheid van de eindige elementenmethode tot het laagfrequente gebied. De golfgebaseerde methode is een alternatieve deterministische methode gebaseerd op de indirecte Trefftz methode. De kleinere rekenkundige belasting van de golfgebaseeerde methode verhoogt de toepasbaarheid van de techniek naar het middenfrequente gebied. Dit proefschrift rapporteert over de ontwikkeling van de golfgebaseerde methode voor de trillingsanalyse van constructies bestaande uit vlakke platen. Een gedetailleerde performantiestudie toont aan dat de golfgebaseerde methode rekenefficiënter is dan de eindige elementenmethode, wat nauwkeurige voorspellingen bij hogere frequenties toelaat. De efficiëntie van de golfgebaseerde methode is echter het meest uitgesproken voor problemen met een beperkte geometrische complexiteit. Om de algemene toepasbaarheid van de methode te verhogen is een hybride koppeling met de eindige elementenmethode voorgesteld. Deze combineert de rekenkundige efficiëntie van de golfgebaseerde methode met de geometrische flexibiliteit van de eindige elementenmethode. Numerieke validatievoorbeelden tonen de haalbaarheid en verhoogd prestatievermogen van de hybride methode aan. This dissertation considers the development of a wave based prediction technique for the steady-state dynamic analysis of three-dimensional structures. The finite element method is a commonly used prediction method for these dynamic simulations. A major disadvantage of this method is its practical frequency limitation as its application involves prohibitively large computational efforts at higher frequencies. The wave based method is an alternative deterministic prediction technique based on the indirect Trefftz method. Thanks to its enhanced computational efficiency, the wave based method pushes up the frequency limit of the deterministic techniques. This dissertation reports on the development of the wave based method for the dynamic analysis of structures consisting of flat plates. A detailed performance study shows that the wave based method exhibits an enhanced computational efficiency as compared to the finite element method, allowing accurate predictions at higher frequencies. However, the efficiency of the wave based method is most pronounced for problems of moderate geometrical complexity. To improve the general applicability of the method, a hybrid coupling with the finite element method is proposed, which combines the computational efficiency of the wave based method with the geometrical flexibility of the finite element method. Numerical validation examples prove the feasibility and enhanced computational efficiency of the hybrid method. De steeds strenger wordende wettelijke reglementeringen inzake geluidsemissie en menselijke blootstelling aan trillingen of lawaai enerzijds en de toenemende eisen van de klant op het gebied van trillings- en geluidscomfort anderzijds dwingen de constructeurs tot een diepgaande optimalisatie van de trillingsniveaus en vibro-akoestische eigenschappen van hun producten. Meestal zijn de vibro-akoestische eigenschappen van een product het resultaat van structuurgeluid dat ontstaat door het trillingsgedrag van de mechanische constructie. Het is bijgevolg van groot belang in een moderne ontwerpomgeving om het trillingsgedrag van een product te optimaliseren. In dit optimalisatieproces worden fysische prototypes meer en meer vervangen door (virtuele) computermodellen omwille van hun snelheid, kostprijs en flexibiliteit. Het voorspellen van het trillingsgedrag van een constructie gebeurt tegenwoordig voornamelijk met behulp van de eindige elementenmethode. Deze methode discretiseert het probleem in een groot aantal kleine elementen. Binnen de verschillende elementen worden de verplaatsingen benaderd door eenvoudige veeltermfuncties. Hierdoor neemt het vereiste aantal elementen toe met oplopende frequentie, wat leidt tot zeer grote numerieke modellen bij hoge frequenties. Om deze reden is de eindige elementenmethode slechts praktisch bruikbaar tot een maximale frequentie. Dit proefschrift beschrijft de ontwikkeling van een alternatieve techniek voor de trillingsanalyse van mechanische constructies. Deze techniek is gebaseerd op de indirecte Trefftz-methode. De voorgestelde techniek beschouwt de gezochte oplossing als een combinatie van vooraf geselecteerde golffuncties, waarbij de wegingsfactoren van elk van de golffuncties de onbekenden zijn. De golffuncties voldoen aan de heersende differentiaalvergelijkingen, maar zij overtreden de randvoorwaarden. Door de benaderingsfout op de randvoorwaarden te minimaliseren, kunnen de onbekende wegingsfactoren bepaald worden. De werkelijke oplossing van het fysisch probleem is dan de som van al de golffuncties, elk gewogen met hun wegingsfactor. Dit proefschrift rapporteert over de ontwikkeling van deze nieuwe methode voor de trillingsanalyse van constructies bestaande uit vlakke platen. De kleinere rekenkundige belasting van de golfgebaseerde methode verhoogt de toepasbaarheid van de techniek naar hogere frequenties. De efficiëntie van de golfgebaseerde methode is echter minder uitgesproken voor problemen met een complexe geometrie. De eindige elementenmethode kan bijna elk probleem, onafhankelijk van zijn geometrische vorm, nauwkeurig modelleren. Om de algemene toepasbaarheid van de golfgebaseerde methode te verhogen is een hybride koppeling tussen de golfgebaseerde en eindige elementenmethode voorgesteld. Deze hybride methode behoudt de verhoogde convergentie van de golftechniek maar kent geen beperking qua geometrische complexiteit van het probleem.


Dissertation
The reduction of structure-borne noise by active control of vibration
Authors: ---
ISBN: 9056820966 Year: 1997 Publisher: Heverlee Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit der Toegepaste Wetenschappen. Departement Werktuigkunde. Afdeling Productietechnieken, Machinebouw en Automatisering

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Interval component mode synthesis procedure for the dynamic analysis of large FE models
Authors: ---
ISBN: 9789056829650 Year: 2008 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Wave based modelling methods for steady-state vibro-acoustics
Authors: ---
ISBN: 9056826964 Year: 2006 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit proefschrift beschrijft de ontwikkeling van golfgebaseerde modelleringstechnieken voor het analyseren van stationaire vibro-akoestische problemen. Vaak worden klassieke elementgebaseerde methoden, zoals de eindige-elementenmethode (EEM) en de randelementenmethode (REM), toegepast voor de analyse van dit type van problemen. De toepasbaarheid van de elementgebaseerde methoden is echter beperkt tot het laagfrequente gebied. De golfgebaseerde methode (GBM) is een alternatieve methode die gebaseerd is op een indirecte Trefftz benadering. De GBM is rekenkundig zeer efficiënt, waardoor de methode ook toepasbaar is voor het analyseren van problemen bij hogere frequenties. Dit proefschrift rapporteert over de ontwikkeling van een uitbreiding van de GBM voor het behandelen van akoestische problemen bestaande uit meerdere subdomeinen en voor het analyseren van problemen in oneindige fluïda. De efficiëntie van de GBM is het meest uitgesproken voor problemen met een bescheiden geometrische complexiteit. Een hybride eindige-elementen-golfgebaseerde methode combineert de sterke punten van de twee technieken, namelijk de hoge rekenkundige efficiëntie van de GBM en de toepasbaarheid van de EEM voor problemen met een willekeurige geometrische complexiteit. Numerieke validatievoorbeelden tonen het verhoogde prestatievermogen aan van zowel de uitgebreide GBM voor problemen met een bescheiden geometrische complexiteit, als van de hybride methode voor levensechte ingenieurstoepassingen. This dissertation considers the development of wave based prediction methods for the analysis of steady-state vibro-acoustic problems. Conventional element based prediction methods, such as the finite element method (FEM), are commonly used, but are restricted to low-frequency applications. The wave based method (WBM) is an alternative deterministic technique which is based on the indirect Trefftz approach. The WBM is computationally very efficient, allowing the analysis of problems at higher frequencies. This dissertation reports on an extension of the WBM to multi-domain acoustic problems and problems involving unbounded acoustic fluid domains, such as transmission, scattering and radiation problems. The efficiency of the WBM is most pronounced for problems of moderate geometrical complexity. A hybrid finite element-wave based method combines the strengths of the two methods, namely, the high computational efficiency of the WBM and the ability of the FEM to model problems of arbitrary geometrical complexity. Numerical validation examples show the enhanced computational efficiency of the WBM for problems of moderate geometrical complexity and of the hybrid method for real-life engineering problems. De steeds strenger wordende wettelijke reglementeringen inzake menselijke blootstelling aan trillingen en lawaai en de steeds hogere comforteisen van hun klanten zijn de twee belangrijkste redenen waarom fabrikanten meer en meer belang hechten aan het verbeteren van het trillings- en lawaai-opwekkende gedrag van hun producten. Om dit zogenaamde vibro-akoestische gedrag op een goedkope en efficiënte manier te bestuderen en te verbeteren, wordt in een moderne ontwerpomgeving steeds vaker gebruik gemaakt van computermodellen. Met deze computermodellen kan een ontwerpingenieur voorspellen hoeveel lawaai en hoeveel trillingen zijn product zal veroorzaken. De technieken die momenteel bestaan om zulke computermodellen te maken, zijn echter niet altijd bruikbaar en leveren niet altijd alle gewenste informatie. Daarom zijn er in dit doctoraatswerk nieuwe technieken ontwikkeld die de beperkingen van de bestaande technieken voor een groot deel opheffen. Hierdoor kunnen computermodellen nog efficiënter gebruikt worden bij het voorspellen en verbeteren van het vibro-akoestische gedrag van een product.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by